Νέα δυναμική για το φιλόδοξο έργο της διασύνδεσης με τη Γερμανία. Τις επόμενες εβδομάδες πιθανόν να προχωρήσουν οι δύο χώρες σε κοινή προκήρυξη για ανάπτυξη τεχνολογιών και συστημάτων υδρογόνου.
Συνεργασία σε δύο κρίσιμα ενεργειακά μέτωπα προωθείτται μεταξύ της Ελλάδας και της Γερμανίας με στόχο την ανάπτυξη του πράσινου υδρογόνου και την κατασκευή διασύνδεσης ηλεκτρικής ενέργειας που θα ενώνει τις δύο χώρες.
Τώρα που προχωράει το έργο Great Sea Interconnector με την Κύπρο μετά από πολύμηνη καθυστέρηση, ο ΑΔΜΗΕ στρέφει την προσοχή του σε νέα έργα που θα ενισχύσουν την ενεργειακή σταθερότητα της χώρας.
Το έργο διασύνδεσης με τη Γερμανία μοιάζει να έχει αποκτήσει νέα δυναμική μετά τους θερινούς μήνες όπου φάνηκαν οι αδυναμίες του ελληνικού συστήματος ενέργειας, ενώ την ίδια στιγμή προχωράει ένα κοινό πρόγραμμα Ελλάδας-Γερμανίας για την ανάπτυξη τεχνολογιών και συστημάτων υδρογόνου.
Πληροφορίες του Business Daily αναφέρουν ότι πιθανόν μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα προχωρήσουν οι δύο χώρες σε κοινή προκήρυξη για το πρόγραμμα με συνολικό προϋπολογισμό 4 εκατ. ευρώ, που θα επικεντρωθεί στα υλικά που προορίζονται για τις τεχνολογίες της παραγωγής, της μεταφοράς και της αποθήκευσης συμπεριλαμβανομένης της συμπίεσης και της χρήσης υδρογόνου.
Ο στόχος είναι η παραγωγή πράσινου υδρογόνου και η ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών παραγωγής του σε μια πρωτοβουλία που θα υλοποιηθεί από κοινού από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας με τον αντίστοιχο φορέα της Γερμανίας.
Ο Green Aegean Interconnector
Στο μεταξύ, η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Γερμανίας, που ονομάζεται Green Aegean Interconnector, αρχίζει να ωριμάζει. Μέχρι το τέλος της χρονιάς αναμένεται να ολοκληρωθεί η προκαταρκτική μελέτη σκοπιμότητας για το έργο σε μια επένδυση 8 δισ. ευρώ.
Πρόκειται για ένα φιλόδοξο έργο με πολλές τεχνικές προκλήσεις. Eντάσσεται στο ΕΣΕΚ (που παρουσιάζεται στην τελική του μορφή την Παρασκευή) και στα βασικότερα έργα εθνικού ενδιαφέροντος.
Ο σχεδιασμός αφορά σε συνολική δυναμικότητα μεταφοράς 3 GW πράσινης ενέργειας και σε δεύτερο χρόνο στην περαιτέρω ανάπτυξη σε 6-9 GW.
Πρόκειται για ενέργεια που θα συγκεντρώνεται από την Ανατολική Μεσόγειο και την Αίγυπτο στη Νότια Ευρώπη. Η προτεινόμενη όδευση αφορά σε υποθαλάσσια διέλευση από την Ελλάδα μέσω Αδριατικής μέχρι τη Σλοβενία, και στη συνέχεια μέσω χερσαίας διαδρομής προς Αυστρία και Νότια Γερμανία.
Σε πρόσφατες δηλώσεις του, ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ, Ιωάννης Μάργαρης επεσήμανε ότι πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο έργο για το οποίο ο ΑΔΜΗΕ βρίσκεται σε ανοιχτό διάλογο με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, όπως οι διαχειριστές της Σλοβενίας, της Αυστρίας της Γερμανίας, καθώς και με προμηθευτές, προκειμένου να αναγνωριστούν από κοινού οι τεχνικές δυνατότητες, οι ανάγκες των γειτονικών συστημάτων και να προχωρήσει ο σχεδιασμός του.
«Είναι μία από τις λίγες πολύ-τερματικές ηλεκτρικές διασυνδέσεις που αναπτύσσονται αυτή τη στιγμή παγκοσμίως και αποτελεί ένα έργο τεχνολογικής αιχμής», σημείωσε χαρακτηριστικά. Είναι μεγάλο έργο που, αν και θα απαιτήσει τεχνική και πολιτική ζύμωση με διαφορετικούς stakeholders, η υλοποίησή του θα καλύψει σημαντικές ανάγκες της αγοράς.
Η τεχνολογία πλέον επιτρέπει την κατασκευή διασυνδέσεων αυτής της κλίμακας, υπογράμμισε ο ίδιος, με τον ΑΔΜΗΕ να διαθέτει ήδη αξιόλογη εμπειρία και τεχνογνωσία καθώς υλοποιεί διασυνδέσεις που βρίσκονται στην παγκόσμια πρωτοπορία από πλευράς μήκους και τεχνικών χαρακτηριστικών.
Πηγή: Ελλάδα – https://www.businessdaily.gr/oikonomia/125236_ellada-germania-kanoyn-bimata-se-dyo-krisima-energeiaka-metopa