Οι αυτοκινητοβιομηχανίες προειδοποιούν ότι ο στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης να μειώσει τις εκπομπές CO2 από τα αυτοκίνητα κατά 37,5% και από τα φορτηγά κατά 31% μέχρι το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021 θα εξελιχθεί σε σοβαρή απειλή για την αυτοκινητοβιομηχανία.
Οι εκπρόσωποι των κυβερνήσεων της ΕΕ και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου συμφώνησαν τελικά στο ποσοστό μείωσης αφήνοντας στην άκρη τις διαφορές μεταξύ των χωρών που παράγουν οχήματα και αυτών που θέλουν να νομοθετήσουν με γνώμονα το περιβάλλον.
Ο συμβιβασμός ήταν πιο σκληρός από την αρχική πρόταση της ΕΕ για μείωση των εκπομπών κατά 30% σε σύγκριση με το 2021.
Οι διαπραγματευτές της ΕΕ καθόρισαν επίσης ένα προσωρινό στόχο μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά κατά 15% έως το 2025.
Το μπλοκ των 28 εθνών έχει διαιρεθεί εδώ και μήνες για το πόσο αυστηρή θα είναι η μείωση του CO2 από τα οχήματα.
Η Γερμανία, με τον μεγαλύτερο τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας της ΕΕ αξίας περίπου 423 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2017, είχε προειδοποιήσει ότι οι σκληροί στόχοι και η προσπάθεια για ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα θα μπορούσαν να βλάψουν τη βιομηχανία της και να μειώσουν τις θέσεις εργασίας.
Η γερμανική ένωση VDA της αυτοκινητοβιομηχανίας δήλωσε ότι η νέα νομοθεσία θα θέσει υψηλές απαιτήσεις ενώ παράλληλα θα κάνει λίγα για να προωθήσει ή να παράσχει κίνητρα για τη μετάβαση σε ηλεκτρικά οχήματα.
Η διαπραγματευόμενη συμφωνία “απαιτεί πάρα πολλά”, δήλωσε ο επικεφαλής της VDA Bernhard Mattes. “Κανείς δεν ξέρει σήμερα πώς μπορούν να επιτευχθούν τα συμφωνηθέντα όρια στη δεδομένη στιγμή”, είπε.
Η ACEA, η Ενωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών, εξέφρασε “σοβαρές ανησυχίες” σχετικά με το στόχο του 2030, διότι η μείωση του CO2 κατά 37,5% “μπορεί να ακούγεται εύλογη αλλά είναι εξ ολοκλήρου μη ρεαλιστική βάσει του πού βρισκόμαστε”.
Τα σημερινά μέσα όρια της ΕΕ για το CO2 από τα αυτοκίνητα είναι 130 gr/km που καθορίζονται για το 2015 και 95 gr/km για το 2021.
Παρόλα αυτά η «πράσινη ομάδα» για τις μεταφορές και το περιβάλλον που εδρεύει στις Βρυξέλλες εξέφρασε την απογοήτευσή της τονίζοντας ότι η συμφωνία θα μπορούσε να έχει ακόμη πιο φιλόδοξους στόχους
«Ο νέος νόμος σημαίνει ότι το 2030 περίπου το ένα τρίτο των καινούργιων αυτοκινήτων θα είναι ηλεκτρικά ή με υδρογόνο», δήλωσε ο επικεφαλής της Greg Archer. «Αυτή είναι μια πρόοδος, αλλά δεν είναι αρκετά καλή για να πετύχουμε τους στόχους μας σε σχέση με την κλιματική αλλαγή».
Η συμφωνία εξακολουθεί να χρειάζεται την έγκριση των κυβερνήσεων των κρατών μελών και του πλήρους κοινοβουλίου της ΕΕ – βήματα που συνήθως είναι απλά τυπικά.
« Η συμφωνία ήταν είναι ένα σημαντικό μήνυμα στον αγώνα μας για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής», δήλωσε η υπουργός Περιβάλλοντος της Αυστρίας, χώρας που προεδρεύει αυτήν την περίοδο της ΕΕ και παραδέχτηκε ότι οι διαπραγματεύσεις ήταν και σκληρές αλλά και υπήρξε και ένταση μετά των εκπροσώπων των χωρών.
Περίπου 15 εκατομμύρια οχήματα πωλούνται κάθε χρόνο στην ΕΕ, με τα αυτοκίνητα να αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 10% των εκπομπών CO2. Τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη έχουν μερίδιο αγοράς περίπου 1,5%.
*Το άρθρο είναι του Θοδωρή Τσίκα στο drive.gr