Πρόστιμα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ θα πληρώσουν πολλές εταιρείες αυτοκινήτων, που δεν θα πιάσουν το 2021 τα αυστηρότερα όρια εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Αδειάζει η κλεψύδρα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς από το 2021 θα τεθούν σε ισχύ στην Ευρωπαϊκή Ενωση τα νέα όρια εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα. Πολλοί κατασκευαστές αυτοκινήτων φαίνεται –με βάση τα σημερινά δεδομένα-, ότι δεν θα καταφέρουν να πιάσουν το μέσο όριο των 95 γρ. διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο, οπότε θα κληθούν να πληρώσουν βαρύτατα πρόστιμα.
Αυτό προκύπτει από έρευνα της εταιρείας συμβούλων επιχειρήσεων PA Consulting, η οποία εξετάζει την πρόοδο των αυτοκινητοκατασκευαστών, όσον αφορά στις εκπομπές CO2 από το 2015 και μετά. Οι ερευνητές αξιολόγησαν 13 oμίλους και εταιρείες αυτοκινήτων και κατέληξαν στο συμπέρασμα, ότι οι 8 δεν πρόκειται να πιάσουν το όριο των 95 γρ. Αυτό αναμένεται να τους κοστίσει πανάκριβα, αφού για κάθε γραμμάριο πάνω από το προαναφερόμενο όριο, προβλέπονται 95 ευρώ πρόστιμο επί του αριθμού των καινούριων αυτοκινήτων που ταξινόμησε ο παραβάτης αυτοκινητοκατασκευαστής τον προηγούμενο χρόνο στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Με βάση αυτά τα δεδομένα, κινδυνεύει για παράδειγμα ο όμιλος Volkswagen με 1,4 δις ευρώ πρόστιμο, εφόσον επαληθευτούν οι προβλέψεις των ειδικών και εκπέμπει όντως το 2021 κατά μέσο όρο ο στόλος της 101,5 γρ. διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο.
Να σημειώσουμε, ότι τα όρια διαφοροποιούνται μεταξύ των κατασκευαστών αυτοκινήτων ανάλογα με το μέσο βάρος της γκάμας των μοντέλων τους. Για παράδειγμα, για την Toyota που κατασκευάζει ελαφρύτερα οχήματα, έχει καθοριστεί ως ανώτατο όριο εκπομπής CO2 τα 95,1 γρ. ανά χιλιόμετρο, ενώ τα βαριά οχήματα εκτός δρόμου της Land Rover επιτρέπεται να εκπέμπουν κατά μέσο όρο έως 130,6 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα σε κάθε χιλιόμετρο.
Τα υψηλά πρόστιμα ενδέχεται να δώσουν ώθηση στην ηλεκτροκίνηση. Τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα λογαριάζονται ως οχήματα μηδενικών ρύπων και οι αυξημένες πωλήσεις τους θα μπορούσαν να μειώσουν δραστικά τον μέσο όρο εκπομπής CO2 για τους στόλους των αυτοκινητοβιομηχανιών. Ετσι, για αρκετούς κατασκευαστές είναι πιο συμφέρον να επιδοτήσουν τις ακριβές τιμές αγοράς τους, για να πουλήσουν περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, παρά να πληρώσουν δρακόντεια πρόστιμα λόγω υψηλών ρύπων.
Δείτε ποιες εταιρείες απειλούνται με βαριά πρόστιμα από το 2021 και μετά και ποιες φαίνεται, ότι θα τα γλιτώσουν τελικά.
Όμιλος Fiat Chrysler Automobiles
Μέση εκπομπή CO2 σήμερα: 120 γρ./χλμ.
Ειδικό όριο εκπομπής CO2 από το 2021: 91,8 γρ./χλμ.
Πρόβλεψη για το 2021: 98,5 γρ./χλμ.
Η FCA εκτιμάται, ότι θα ξεπεράσει το δικό της όριο ρύπων κατά 6,7 γρ. και αυτό αντιστοιχεί σε πρόστιμο περίπου 700 εκατ. ευρώ.
Ford
Μέση εκπομπή CO2 σήμερα: 121 γρ./χλμ.
Ειδικό όριο εκπομπής CO2 από το 2021: 95,4 γρ./χλμ.
Πρόβλεψη για το 2021: 99,8 γρ./χλμ.
Η Ford εκτιμάται ότι θα υπερβεί το 2021 το δικό της όριο κατά 4,4 γρ. CO2, οπότε θα κληθεί να πληρώσει γύρω στα 430 εκατ. ευρώ.
Όμιλος Volkswagen
Mέση εκπομπή CO2 σήμερα: 122 γρ./χλμ.
Eιδικό όριο εκπομπής CO2 από το 2021: 97,7 γρ./χλμ.
Πρόβλεψη για το 2021: 101,5 γρ./χλμ.
Η VW θα βρίσκεται το 2021 «μόνον» 3,8 γρ. CO2 πάνω από το όριό της, ωστόσο αυτό αντιστοιχεί σε πρόστιμο περίπου 1,4 δις ευρώ λόγω των υψηλών της πωλήσεων.
Mazda
Mέση εκπομπή CO2 σήμερα: 131,2 γρ./χλμ.
Eιδικό όριο εκπομπής CO2 από το 2021: 94,9 γρ./χλμ.
Πρόβλεψη για το 2021: 98,1 γρ./χλμ.
Η ιαπωνική μάρκα θα εκπέμπει μεν 3,2 γρ. CO2 πάνω από το ειδικό της όριο, ωστόσο θα περιοριστεί σε πρόστιμο μόνον 75 εκατ. ευρώ λόγω των χαμηλών της πωλήσεων στην Ευρωπαϊκή Ενωση.
Όμιλος PSA
Mέση εκπομπή CO2 σήμερα: 112 γρ./χλμ.
Eιδικό όριο εκπομπής CO2 από το 2021: 93 γρ./χλμ.
Πρόβλεψη για το 2021: 95,6 γρ./χλμ.
Tα 2,6 γραμμάρια CO2 πάνω από το όριο αντιστοιχούν σε πρόστιμο περίπου 600 εκατ. ευρώ για τον γαλλικό όμιλο, στον οποίο ανήκουν οι Peugeot, Citroen, Opel και DS.
Όμιλος Hyundai – Kia
Mέση εκπομπή CO2 σήμερα: 122 γρ./χλμ.
Eιδικό όριο εκπομπής CO2 από το 2021: 94 γρ./χλμ.
Πρόβλεψη για το 2021: 96,1 γρ./χλμ.
H υπέρβαση του ορίου εκπομπών CO2 κατά 2,1 γρ. από τους Κορεάτες, θα τους κοστίσει γύρω στα 300 εκατ. ευρώ.
Όμιλος BMW
Mέση εκπομπή CO2 σήμερα: 122 γρ./χλμ.
Eιδικό όριο εκπομπής CO2 από το 2021: 102,4 γρ./χλμ.
Πρόβλεψη για το 2021: 104,4 γρ./χλμ.
O γερμανικός όμιλος εκτιμάται, ότι θα ξεπερνά το δικό του όριο κατά 2 γραμμάρια, που αντιστοιχούν σε περίπου 200 εκατ. ευρώ πρόστιμο.
Όμιλος Daimler
Mέση εκπομπή CO2 σήμερα: 127 γρ./χλμ.
Eιδικό όριο εκπομπής CO2 από το 2021: 102,8 γρ./χλμ.
Πρόβλεψη για το 2021: 104,6 γρ./χλμ.
Aκόμη και μία μικρή υπέρβαση του ορίου κατά 1,8 γρ., ισοδυναμεί στην περίπτωση της Daimler με περίπου 190 εκατ. ευρώ πρόστιμο.
Jaguar – Land Rover
Mέση εκπομπή CO2 σήμερα: 151,4 γρ./χλμ.
Eιδικό όριο εκπομπής CO2 από το 2021: 130,6 γρ./χλμ.
Πρόβλεψη για το 2021: 130,1 γρ./χλμ.
Κανένα πρόστιμο για τις δύο βρετανικές μάρκες, που ανήκουν πλέον στον ινδικό όμιλο της Tata.
Ηοnda
Mέση εκπομπή CO2 σήμερα: 151,4 γρ./χλμ.
Eιδικό όριο εκπομπής CO2 από το 2021: 130,6 γρ./χλμ.
Πρόβλεψη για το 2021: 130,1 γρ./χλμ.
H Honda εκτιμάται, ότι θα βρίσκεται κάτω από το όριο εκπομπής CO2, οπότε δεν προβλέπεται πρόστιμο.
Renault-Nissan-Mitsubishi
Mέση εκπομπή CO2 σήμερα: 112 γρ./χλμ.
Eιδικό όριο εκπομπής CO2 από το 2021: 94,8 γρ./χλμ.
Πρόβλεψη για το 2021: 92,1 γρ./χλμ.
Kανένα πρόβλημα και για την γαλλοϊαπωνική συμμαχία, που φαίνεται ότι θα βρεθεί σχεδόν 3 γρ. CO2 κάτω από το δικό της όριο.
Toyota
Mέση εκπομπή CO2 σήμερα: 103 γρ./χλμ.
Eιδικό όριο εκπομπής CO2 από το 2021: 95,1 γρ./χλμ.
Πρόβλεψη για το 2021: 87,1 γρ./χλμ.
Ο στόλος των υβριδικών Toyota κατεβάζει χαμηλά τον μέσο όρο εκπομπής CO2 και απαλλάσσει τους Ιάπωνες από το άγχος του προστίμου.
Volvo
Mέση εκπομπή CO2 σήμερα: 124,3 γρ./χλμ.
Eιδικό όριο εκπομπής CO2 από το 2021: 106,7 γρ./χλμ.
Πρόβλεψη για το 2021: 93,7 γρ./χλμ.
Oνειρεμένο αποτέλεσμα για τη Volvo, αν σκεφτούμε ότι η γκάμα της απαρτίζεται από μεγάλα μοντέλα και ογκώδη SUV, ωστόσο η σουηδική μάρκα είναι πρωτοπόρος στην ηλεκτροκίνηση.
Πηγή: insider.gr