Μπορεί η ενεργειακή κρίση να είναι ευκαιρία για πιο βιώσιμες πόλεις;

Μπορεί η ενεργειακή κρίση να είναι ευκαιρία για πιο βιώσιμες πόλεις;

Η ενεργειακή κρίση που επιδεινώθηκε με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τον μαινόμενο πόλεμο, ενέτεινε την ανάγκη των ανθρώπων για όλο και περισσότερο πράσινες εναλλακτικές λύσεις.

Στην κούρσα για την αύξηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, είναι σωστό ότι η προσοχή μετατοπίζεται επίσης στην πλήρη απεξάρτηση από τον άνθρακα στις μεταφορές. Και ευτυχώς, υπάρχουν ήδη πολλά εμπνευσμένα παραδείγματα.

Ένα πάρτι τσαγιού σε ένα πάρκινγκ μπορεί να ακούγεται σαν κάτι από την Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων. Αλλά εικόνες όπως αυτές, από μια καμπάνια πάρκινγκ στο Λονδίνο, ή άνθρωποι που περπατούν στη μέση των Ηλυσίων Πεδίων στο Παρίσι, είναι όλο και πιο συνηθισμένες καθώς επαναπροσδιορίζουμε τα κέντρα των πόλεών μας.

Οι θέσεις στάθμευσης στο Λονδίνο διεκδικούνται για μαθήματα γυμναστικής, πάρτι τσαγιού και λέσχες βιβλίου.

Παρακάτω μερικές από τις στρατηγικές που χρησιμοποιούνται σε όλη την Ευρώπη, για να βοηθήσουν στη βελτίωση της ζωής των πολιτών, όπως καταγράφονται από τη φιλανθρωπική οργάνωση για το κλίμα Possible.

Επανασχεδιασμός των δρόμων

Στο Όσλο, οι περισσότεροι χώροι στάθμευσης στον δρόμο έχουν αντικατασταθεί με έπιπλα δρόμου, όπως παγκάκια και μίνι πάρκα, καθώς και με ποδηλατόδρομους και μεγαλύτερα πεζοδρόμια. Παρόλο που ορισμένες επιχειρήσεις φοβήθηκαν απώλεια εμπορικών συναλλαγών, το κέντρο της πόλης είδε στην πραγματικότητα αύξηση της επισκεψιμότητας κατά 10% μετά τα μέτρα μείωσης.

Επένδυση σε ποδήλατα

Η μεσαιωνική πόλη της Γάνδης βρήκε τα στενά δρομάκια της υπερφορτωμένα από την κυκλοφορία κατά τη δεκαετία του 1980. Αφού απαγόρευσε τα αυτοκίνητα στο ιστορικό κέντρο το 1997, η γερμανική πόλη επένδυσε σε εκθέσεις ποδηλασίας -προωθώντας έτσι την πολιτιστική αλλαγή- και κατασκεύασε 300 χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων και τα ενοικιαζόμενα ποδήλατα για να τις διανύσουν.

Σε πολλές άλλες πόλεις σε όλη την Ευρώπη, τα συστήματα ηλεκτρονικών ποδηλάτων απογειώνονται με μεγάλη επιτυχία. Τα πιο προσβάσιμα συστήματα δημόσιων μεταφορών, όπως το τραμ, είναι επίσης ώριμα για επέκταση.

Καλύτερος πολεοδομικός σχεδιασμός

Ο σχεδιασμός νέων αναπτύξεων για κατοικίες και επιχειρήσεις κοντά σε δημόσιες συγκοινωνίες, όπως ο ελαφρύς σιδηρόδρομος, αποτέλεσε σημαντικό μέρος της πορείας του Φράιμπουργκ προς την ανεπίσημη “περιβαλλοντική πρωτεύουσα” της Γερμανίας. Εννέα στους δέκα κατοίκους ζουν τώρα σε περιοχές όπου η κυκλοφορία δεν μπορεί να κινείται με ταχύτητα μεγαλύτερη από 19 μίλια/ώρα – ακόμη και 5 μίλια/ώρα σε ορισμένους δρόμους – καθιστώντας σαφές ότι οι δημόσιες μεταφορές έχουν προτεραιότητα.

Οι ιστορικές πλατείες του Μιλάνο προσφέρουν άφθονο χώρο για ελιγμούς, zorazhuang/Getty Images

Στο Μιλάνο, το COVID-19 έδωσε το έναυσμα για μια πρωτοβουλία “Open Streets”, επεκτείνοντας ποδηλατόδρομους, πεζοδρόμια και χώρους για να παίζουν τα παιδιά. Μια περιοχή μετατράπηκε σε γειτονιά χαμηλής κυκλοφορίας (LTN) και τώρα εξετάζεται το ενδεχόμενο μιας πιλοτικής “γειτονιάς των 15 λεπτών”, όπου όλα όσα χρειάζονται οι άνθρωποι βρίσκονται σε κοντινή απόσταση με τα πόδια. Παρόλο που το Μιλάνο και άλλες ιταλικές πόλεις έχουν πρόσφατο παρελθόν με κυκλοφοριακή συμφόρηση, οι διάσημες πλατείες της χώρας υποδηλώνουν άλλους τρόπους ζωής. Το σχέδιο “Ανοιχτές πλατείες” είναι ένα άλλο κλειδί για το μέλλον του Μιλάνου χωρίς κυκλοφορία.

Καταστολή των αυτοκινήτων

Στη Βόρεια Ισπανία, η πόλη Pontevedra απαγόρευσε τα αυτοκίνητα από το μεσαιωνικό της κέντρο, έκτασης 300.000 τετραγωνικών μέτρων, στις αρχές της δεκαετίας του 2000, και οι κάτοικοί της αποκομίζουν έκτοτε τα οικονομικά, κοινωνικά και υγειονομικά οφέλη. Οι εκπομπές CO2 έχουν μειωθεί κατά 70% και το κέντρο της Ποντεβέντρα έχει προσελκύσει περίπου 12.000 νέους κατοίκους.

Πράγματα που αρχικά φαίνονταν αντιδημοφιλή κέρδισαν γρήγορα τους ανθρώπους. Όταν η Στοκχόλμη εισήγαγε για πρώτη φορά τα τέλη κυκλοφορίας το 2006, αντιμετώπισε σφοδρές αντιδράσεις, με περίπου επτά στους δέκα ανθρώπους να είναι αντίθετοι. Πέντε χρόνια αργότερα, τα στοιχεία άλλαξαν και η πλειοψηφία υποστήριξε το σύστημα.

Το Στρασβούργο ήταν η πρώτη πόλη που χρησιμοποίησε ένα “έξυπνο σύστημα διαχείρισης της κυκλοφορίας”, μειώνοντας τον αριθμό των κυμάτων stop-and-go στους δρόμους της. Αυτό μείωσε τις εκπομπές επιβλαβών οξειδίων του αζώτου και σωματιδίων από τα οχήματα που αργοπορούν κατά 8% και 9% αντίστοιχα.

Η απομάκρυνση των ιστορικών πόλεων της Ευρώπης από την κυκλοφορία 365 ημέρες το χρόνο είναι ένα μεγάλο έργο, αλλά καθώς όλο και περισσότερα πράσινα σχέδια κερδίζουν την έγκριση του κοινού, είναι μια πρόκληση στην οποία η ήπειρος μπορεί να ανταποκριθεί.

Πηγή: euronews

(Visited 297 times, 1 visits today)

Γραφτείτε στο newsletter μας: