Εξελίξεις και τάσεις στη διεθνή αγορά εξωτερικής σκίασης

Η διεθνής αγορά εξωτερικής σκίασης, οι τάσεις που χαρακτηρίζουν την ηλεκτροκίνηση, ενσύρματη και ασύρματη, αλλά και η εικόνα της εγχώριας αγοράς ηλιοπροστασίας αποτέλεσαν αντικείμενο μιας πολύ ενδιαφέρουσας παρουσίασης του κ. Κωνσταντίνου Τσουράπα, διευθυντή πωλήσεων της Somfy Ελλάς, στο πλαίσιο του 1ου Εκπαιδευτικού Σεμινάριου για την Εσωτερική και Εξωτερική Σκίαση που διοργανώθηκε από το περιοδικό Sun & Shadow Magazine και την εταιρεία Kormos Expo Management, τον περασμένο Δεκέμβριο. Το κείμενο που ακολουθεί στηρίζεται στα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στην εισήγηση αυτή.

Η αγορά εξωτερικής σκίασης διεθνώς υπολογίζεται σε 3,6 εκατομμύρια τελικά προϊόντα. Το 2008 υπήρξε συρρίκνωση της αγοράς κατά 10% με αρκετές χώρες της Ευρώπης, αλλά και άλλων ηπείρων να παρουσιάζονται περισσότερο ευάλωτες και να πλήττονται περισσότερο. Η ηλεκτροκίνηση σε παγκόσμιο επίπεδο φτάνει το 34% των τελικών προϊόντων. Ωστόσο, παρουσιάζονται σημαντικές διαφοροποιήσεις ανά χώρα και κατηγορία τελικού προϊόντος. Για παράδειγμα, στη Βόρεια Ευρώπη, το ποσοστό της ηλεκτροκίνησης υπερβαίνει το 50%, ενώ στη Νότια Ευρώπη και τις αναδυόμενες αγορές κινείται σε επίπεδα κάτω του 25% (Γραφική παράσταση 1). Η ηλεκτροκίνηση στις περισσότερες ώριμες αγορές φτάνει το 60% των τοποθετήσεων συστημάτων σκίασης. Από την άλλη, υπάρχουν αρκετές χώρες, κυρίως στη Νότια και Ανατολική Ευρώπη, αλλά και άλλες αναπτυσσόμενες, όπου προσφέρονται σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης τόσο της βιομηχανίας σκίασης όσο και της ηλεκτροκίνησης.

Γραφική παράσταση 1. Διεθνής αγορά εξωτερικής σκίασης

grafiki_parastasi_1Το 2008, σημαντική μείωση καταγράφεται σε αρκετές “ώριμες”, δηλαδή κορεσμένες αγορές, κυρίως σε χώρες της Κεντρικής και Νότιας Ευρώπης. Εξαίρεση σε αυτή την τάση συρρίκνωσης της αγοράς αποτελεί η Νοτιοανατολική Ευρώπη, ενώ ειδικότερα η Ελλάδα καταγράφει μια αξιόλογη δυναμική με αύξηση 7% και σημαντική μετατόπιση από την τέντα με αντηρίδες προς την τέντα με βραχίονες (γραφική παράσταση 2).

 

Γραφική παράσταση 2. Μεγέθη ευρωπαϊκής αγοράς σκίασης /Ανάπτυξη (επιβράδυνση) 2008 /Ποσότητα μοτέρ ανά εφαρμογή

Untitled-1

Οι επιμέρους κλάδοι της αγοράς τέντας

Συνολικά, η αγορά τέντας το 2008 παρουσίασε διεθνώς μια μείωση της τάξης του 10%. Όσον αφορά τους επιμέρους τομείς, είχαμε τα ακόλουθα:

  • Η τέντα κασέτα κατέγραψε μείωση πωλήσεων κατά 11%, και επηρεάστηκε κυρίως από τα αποτελέσματα Βόρειας Ευρώπης.
  • Η τέντα με βραχίονα παρουσίασε μια μικρότερη μείωση ενώ η επίδοσή της υποστηρίζεται από 18% αύξηση στην Ελλάδα.
  • Η τέντα με οδηγούς αντιστάθηκε πιο αποτελεσματικό στην κρίση, περιορίζοντας τις απώλειές της στο -5%, ενώ σημαντική αύξηση παρουσίασε στη Νότια Ευρώπη με τη μεγάλη ζήτηση για πέργκολες.
  • Οι διάφορες εφαρμογές τέντας με πλευρική στήριξη παρουσίασε πολύ μεγάλη πτώση, της τάξης του -23%, όπως και οι τέντες με “κλείδωμα” (τύπου αντηρίδας) με -17%.
    Ειδικότερα θα μπορούσαμε να επισημάνουμε τα εξής για κάθε υποκατηγορία του κλάδου τέντας:
  • Στην αγορά τέντας με βραχίονα, οι αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης παρουσιάζουν μια αξιοσημείωτη αντίσταση στις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης. Εδώ, βασική παράμετρος είναι η ανάπτυξη κατά 18% της ελληνικής αγοράς. Όσον αφορά την τοποθέτηση μοτέρ ηλεκτροκίνησης, η Νοτιοανατολική Ευρώπη όπου συγκαταλέγεται και η ελληνική αγορά, βρίσκεται σε απόλυτα νούμερα στην πρώτη θέση της κατάταξης και ακολουθούν η Κεντρική Ευρώπη και η Κεντρική – Βόρεια Αμερική. Όσον αφορά το ποσοστό εγκατάστασης μοτέρ επί των νέων συστημάτων τέντας, στην κορυφή της κατάταξης βρίσκονται η Κεντρική – Βόρεια Αμερική και η Βόρεια Ευρώπη με 56% και 55%, αντίστοιχα.
  • Στην αγορά της τέντας κασέτας, η εικόνα είναι σαφώς καλύτερη σε σύγκριση με αυτή της τέντας με βραχίονα. Όσον αφορά την τοποθέτηση μοτέρ ηλεκτροκίνησης, η Κεντρική Ευρώπη βρίσκεται σε απόλυτα νούμερα στην πρώτη θέση της κατάταξης και ακολουθεί η Βόρεια Ευρώπη. Στην αγορά τέντας με οδηγούς, η κρίση είχε τα λιγότερο ορατά αποτελέσματα. Από τα αξιοσημείωτα είναι η αντοχή που επέδειξαν τα θερμοκήπια σε Βόρεια και Κεντρική Ευρώπη, η αξιοσημείωτη εξάπλωση των συστημάτων πέργκολας στη Νότια κυρίως Ευρώπη. Όσον αφορά την τοποθέτηση μοτέρ ηλεκτροκίνησης, και σε αυτή την περίπτωση η Κεντρική Ευρώπη βρίσκεται σε απόλυτα νούμερα στην πρώτη θέση της κατάταξης. Όσον αφορά το ποσοστό εγκατάστασης μοτέρ επί των νέων συστημάτων τέντας με οδηγούς, πολλές χώρες της Ευρώπης καλύπτουν ποσοστά της τάξης του 90-94% ενώ στη Νοτιοανατολική Ευρώπη όπου συγκαταλέγεται και η Ελλάδα, το ποσοστό αυτό είναι 64%.

Η αγορά εξωτερικής σκίασης στην Ελλάδα

Η ελληνική αγορά εξωτερικής σκίασης, όπως φαίνεται και στη γραφική παράσταση 3, παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια μια σταθερή ανάπτυξη, η οποία ωστόσο διακόπηκε το 2009, χρονιά όπου έγιναν ιδιαίτερα εμφανή τα σημάδια της οικονομικής κρίσης. Ειδικότερα, το 2005, τοποθετήθηκαν 300.000 συστήματα εξωτερικής σκίασης και μετά από ανοδική πορεία τριών χρόνων, στο 2008 έφτασαν τα 375.000 περίπου συστήματα.

Ωστόσο, πέρσι, σημειώθηκε μείωση, με εγκατάσταση περίπου 340.000 συστημάτων εξωτερικής σκίασης.

Την τελευταία πενταετία ανάλογη ήταν και η πορεία που ακολούθησε η εγκατάσταση μοτέρ, με σταθερή αύξηση από το 2005 (περίπου 35.000 κομμάτια) έως το 2008 (πάνω από 50.000), ενώ το 2009 υποχώρησε οριακά στα 50.000 μοτέρ. Δίνοντας μια πιο συνοπτική εικόνα για την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα το 2009, έφτασε στο 14,6% επί των συνολικών προϊόντων σκίασης που εγκαταστάθηκαν, όταν το ανάλογο ποσοστό σε παγκόσμιο επίπεδο ανήλθε σε 34%, κατά μέσο όρο, και στις ώριμες αγορές σε 60%. Στην ελληνική αγορά σκίασης, οι τέντες με “κλείδωμα” ή τέντες με αντηρίδα, έδωσαν τη σκυτάλη της πρώτης προτίμησης στις τέντες με βραχίονες. Τα ποσοστά πλέον για το 2008, είναι 32% και 66% αντίστοιχα, όπως φαίνεται και στο σχήμα 1. Πολύ περιορισμένη είναι, τέλος, η διάδοση τόσο της τέντας – κασέτας όσο και της τέντας με οδηγούς, με 1% η κάθε μία.

Η εικόνα της διεθνούς αγοράς -για να έχουμε και ένα μέτρο σύγκρισης- είναι κάπως διαφορετική. Στο σχήμα 2 φαίνεται ότι απόλυτα κυρίαρχες είναι οι τέντες με βραχίονες με ποσοστό 54,5% ή 1.350.000 κομμάτια. Πολύ σημαντική ανάπτυξη γνωρίζουν όμως και οι τέντες – κασέτες καθώς κατέχουν μερίδιο 21,2% ή 525.000 κομμάτια. Ακολουθούν οι τέντες με πλευρική στήριξη με 8% ή 200.000 κομμάτια.
Οι τέντες με αντηρίδα κυμαίνονται αρκετά χαμηλότερα από τα ελληνικά δεδομένα, έχοντας μερίδιο μόλις 9,5% ή 235.000 κομμάτια και τέλος οι τέντες με οδηγούς βρίσκονται στην τελευταία προτίμηση με 6,8% ή 170.000 κομμάτια. Από τη σύγκριση των εγχώριων και των διεθνών στοιχείων προκύπτουν οι σημαντικές δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης των συστημάτων τέντας με οδηγούς και τέντας κασέτας.

Ενδιαφέροντα είναι και τα στοιχεία που αφορούν την αναλογία ασύρματων και ενσύρματων μοτέρ. Από το 2005 και μετά, διακρίνεται μια σαφώς ανοδική τάση στην προτίμηση των καταναλωτών, όταν επιλέγουν να εγκαταστήσουν ηλεκτροκίνηση στην τέντα τους, αυτή να είναι ασύρματη, γλιτώνοντας καλωδιώσεις και προσφέροντας ένα πολύ καλύτερο, λειτουργικά και αισθητικά, τελικό αποτέλεσμα.

Συγκεκριμένα, το 2005 το ποσοστό ασύρματων μοτέρ επί του συνόλου των εγκατεστημένων μοτέρ ανήλθε σε 20% και μέσα στην επόμενη τετραετία υπερδιπλασιάστηκε. Έτσι, το 2006, έφτασε στο 23,7%, το 2007 στο 30,5%, το 2008 στο 39,6% και το 2009 στο 46,9%, δηλαδή πέρσι περίπου ένα στα δύο μοτέρ που τοποθετήθηκε ήταν ασύρματο. Για την ίδια χρονιά, σε παγκόσμιο επίπεδο, το ποσοστό αυτή ήταν χαμηλότερο, 41%, ενώ στις ώριμες αγορές, σαφώς υψηλότερο, φτάνοντας στο 65%.

Σύγχρονες τάσεις της αγοράς

Η χρήση συστημάτων σκίασης προσφέρει χρηστικότητα και προστιθέμενη αξία στο κτίριο ή το διαμέρισμά μας. Ειδικότερα, με την ηλιοπροστασία που προσφέρει προστατεύει από την ακτινοβολία UV, και βοηθά το χρήστη να διαχειρίζεται πιο αποτελεσματικά και ορθολογικά τη θερμοκρασία και τη φωτεινότητα στον εσωτερικό χώρο. Το βράδυ διασφαλίζει από ανεπιθύμητα βλέμματα τον ιδιωτικό χώρο ενώ συμβάλει και στην προστασία από την υγρασία. Η χρήση συστημάτων σκίασης προσφέρει επίσης άνεση και εξοικονόμηση ενέργειας.  Όσον αφορά τις τάσεις που χαρακτηρίζουν την αγορά τέντας σε παγκόσμιο επίπεδο, η εικόνα είναι ότι τα δύο τελευταία χρόνια συρρικνώνεται.

Συγκεκριμένα, το 2008 γνώρισε μείωση της τάξης του 10%, ενώ και τη χρονιά που μας πέρασε ανάλογη αναμένεται να είναι η τελική εικόνα της αγοράς. Στην Ελλάδα υπάρχουν ευκαιρίες βελτίωσης του τζίρου της αγοράς, παρά τα σημαντικά προβλήματα που έχει δημιουργήσει η οικονομική κρίση. Ορισμένες από τις τάσεις που πιθανώς να συμβάλουν σε μια περαιτέρω ανάπτυξη της εγχώριας αγοράς είναι:

  • Αντικατάσταση αντηρίδας με βραχίονα.
  • Βελτίωση και ανάπτυξη ηλεκτροκίνησης στην τέντα.
  • Ανάπτυξη πωλήσεων σε συστήματα και κασέτες.
  • Εμπλουτισμός προσφοράς με νέα προϊόντα τα οποία “γεννούν” νέες ανάγκες και εξελίσσουν νέες αγορές.
  • Συνέχιση της τάσης προς ασύρματες εφαρμογές.
  • Εναρμόνιση επικοινωνίας και προσφοράς με νέα τάση εξοικονόμησης ενέργειας.
Επιμέλεια: Δημήτρης Σταμούλης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *